Csurgó és vidéke - kirándulóutak

Kerékpártúrák

Szerző: Mezei Ervin

Útvonal: Csurgó - Csurgónagymarton - Ágneslak - Iharosberény - Kanizsaberek - Kaszó - Baláta-tó - Szenta - Csurgó (kb. 50 km)

A túra Iharosberényig a Zalaapáti-hát kistájban halad. Csurgónagymarton és Iharosberény között néhány szép nedves rét és annál több erdő (gyertyános-kocsánytalan tölgyes, patakmenti égerliget, helyenként bükkös) között vezet az út. Az ágneslaki fenyőkert különösen tartalmassá teszi ezt az útszakaszt. Iharosberénytől Szentáig kerekezve megcsodálhatjuk a homoki erdőket (gyertyános-kocsányos tölgyesek, cseres-tölgyesek s a közöttük megbújó égeres mocsárerdők és égerlápok), majd a Baláta-tóhoz tett kitérővel, ahol megfigyelőtorony és eredei pihenő várja a turistákat, félszáz kilométert tudhatunk magunk mögött.

Útvonal: Csurgó - Porrogszentkirály - Gyékényes - Zákány - Látóhegy - Őrtilos - Szentmihályhegy - Zákány - Gyékényes - Porrogszentkirály - Csurgó (kb. 48 km)

E túra másik változata lehet, ha Szentmihályhegyről visszafelé jövet nem Zákányon és Zákányfalun keresztül, hanem a Somogybükkösd - Porrogszentpál - Porrog - Porrogszentkirály útvonalon érjük el Csurgót.

Porrogszentkirály és Gyékényes között találjuk a Duna-Dráva Nemzeti Park részét képező mocsárréteket, kaszálóréteket, valamint ligeterdőket. A zákányi Látóhegyről páratlan kilátás nyílik a Dráva völgyére, kisebb sétával pedig a Vasút-oldal védett erdeinek egy része is elérhető. Az őrtilosi Szentihály-hegyen találjuk az 1740-ben épített Szent Mihály templomot, melynek magaslatáról lenézhetünk a kanyargó folyóra. A hegyről lesétálhatunk a Dráva partjára, s itt ízelítőt kaphatunk a folyómenti ligeterdők semmi mással nem pótolható hangulatából. A visszafelé vezető úton érdemes betérni a zákányfalui kastélyparkba. Ez a park nemcsak az örökzöldek miatt érdekes, hanem kertművészeti szempontból is jelentős.

Ha Őrtilos után nem Zákányon, hanem Somogybükkösd - Porrogon keresztül indulunk Csurgó felé, akkor számoljunk azzal, hogy jelentős emelkedőket kell leküzdenünk - köszönhetően a Zalai-dombság déli része erősen tagolt felszínének. Somogybükkösdön nézzük meg az egykori Somssich-kúria parkját, amelyet fekvése és az ott található fenyőfajok tesznek értékessé.

Gyalogtúrák

1.)   Belezna vasúti megállóhelytől rövid sétával juthatunk a piros kereszt jelzést követve Zrínyi-Újvár kis történelmi emlékhelyhez. Itt 2006 óta már tájékoztató táblát és padokkal, asztalokkal ellátott erdei pihenőt is találunk.

2.)   Őrtilos - Szentmihály-hegyen - érkezzünk akár autóval, akár vonattal - a dombok oldalában vezető földutakon kellemes sétát tehetünk a védett völgyek mentén, sőt a piros kereszt túrajelzést követve Őrtilos faluba is elgyalogolhatunk a szőlőskertek, gyümölcsösök között úgy, hogy csak kb. 1,5 kilométert kell megtenni (az összesen kb. 5 km-es útból) aszfalton. További cél - ugyancsak pincék, szőlők, gyümölcsösök mellett haladva - a Látóhegyen keresztül Zákány falu, ahol miután megpihentünk, vonatra vagy buszra ülhetünk.

3.)   Izgalmas kirándulás a Szenta vasútállomástól induló kisvasúttal megközelíteni a Baláta-tavat. A kisvonat igény szerint rendelhető, s a tótól rövid sétával juthatunk el Kaszóba, majd onnan újra kisvasút visz vissza a szentai vasútállomásra.